Slachtoffer geworden van phishing?


Wat je vooral wel moet doen.

Stap 1

Verander zo snel mogelijk je wachtwoorden. Begin bij de belangrijkste accounts, zoals je mail of bankrekening.

 

Stap 2

Is er een wachtwoord gelekt dat je op meerdere plekken gebruikt? Verander dan ook daar direct je wachtwoord. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 12 tekens.

 

Stap 3

Bel de instantie waarvan je gegevens gelekt zijn – bijvoorbeeld je bank – en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons)gegevens precies gelekt zijn.

 

Stap 4

Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn.

 

Stap 5

Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk screenshots of foto’s en doe aangifte bij de politie.

Stap 6

Stel waar mogelijk tweestapsverificatie in via instellingen > beveiliging.

 

Stap 7

Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes).

 

Stap 8

Stel, mits van toepassing, je eigen organisatie op de hoogte van het incident.

 

Stap 9

Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting.

 

Stap 10

Meld het phishing bericht bij fraudehelpdesk om anderen te helpen waarschuwen.

 

 

 

 

Tip: download de handleiding phishing. In deze handleiding staan bovenstaande stappen die je kunt nemen als je slachtoffer bent geworden van phishing en tips om phishing te voorkomen. 


Maak jouw eigen website met JouwWeb